منبع مطالب مفید و کاربردی اینجاست

منبع مطالب مفید و کاربردی اینجاست

منبع مطالب مفید و کاربردی اینجاست

منبع مطالب مفید و کاربردی اینجاست

بنر چیست؟

ارائه پیام تبلیغات در قالب و فرمت گرافیک و با شیوه هنری، شمای کلی بنر می باشد. بنرها همانند پوسترها جهت تبلیغات طراحی و چاپ می گردند و پیام تبلیغاتی خود را در قالب یک طرح هنری و گرافیکی به مخاطب عرضه می دارند. متون به کار رفته در طراحی بنرها اغلب تبلیغاتی است و از جملات زیبا و آراسته در آن استفاده می گردد. هزینه طراحی و چاپ بنرها معمولا از پوسترها ارزان تر هستند زیرا جنبه تبلیغاتی آن بالاتر و در نتیجه صرفه اقتصادی آن باید بیشتر باشد.

بنر‌های تبلیغاتی یکی از پرکاربردترین فرم‌های دیجیتال مارکتینگ در دنیای آنلاین امروزی است. تقریبا همه کمپانی‌ها با استفاده از بنر‌های موثر و هدفمند به شناساندن برند خود مبادرت می‌ورزند. بنابراین طراحی یک بنر در جذب کلیک بسیار مهم است. در این مطلب با اصول و مبانی طراحی بنر تبلیغاتی آشنا خواهید شد.
شاید در حوزه مارکتینگ خود، تنها به جذب ترافیک آنلاین از طریق تبلیغات بنری امیدوار باشید و یک سوال ذهن شما را درگیر کرده است: طراحی ایده آل برای یک بنر تبلیغاتی چیست؟ حوزه تبلیغات بنری وب، بر خلق اصولی و موثر بنر‌ها از طریق دستورالعمل‌های پایه‌ای متمرکز است. در ادامه با ۱۵ نکته در خصوص اصول و مبانی طراحی بنر تبلیغاتی با هدف جذب کلیک بیشتر آشنا می‌شویم.


۱) استفاده از موثرترین و استاندارترین اندازه‌های بنر

طبق گفته گوگل ادسنس (Google Adsense)، موفق‌ترین استاندارد برای اندازه یک بنر به شرح زیر می‌باشد:
  • ۷۲۸×۹۰ پیکسل – لیدربورد (بنری که معمولا هم عرض صفحه است) – Leaderboard
  • ۳۰۰×۶۰۰ پیکسل – بنر نیم صفحه - Half Page
  • ۳۰۰×۲۵۰ پیکسل – بنر مستطیلی متوسط - Medium Rectangle
  • ۳۳۶×۲۸۰ پیکسل – بنر مستطیلی بزرگ - Large Rectangle


۲) بنر‌های تبلیغاتی خود را در مکان درستی قرار دهید

دومین اصل از اصول و مبانی طراحی بنر تبلیغاتی انتخاب جایگاه مناسب در سایتی است که می‌خواهید برند یا محصول خود را در آنجا تبلیغغ نمائید. برای تبلیغ بنر خود مکانی از وبسایت مورد نظر را خریداری کنید که توسط سایر تبلیغات محصور نشده باشد و آن مکان به محتوای اصلی صفحه نزدیک باشد.


۳) سلسله مراتب را اعمال کنید

اصول تبلیغات بنری به ایجاد تعادل درون هر تبلیغ وابسته است، بنابراین باید مراتب خاصی را درون بنر اجرا کنید. تبلیغات بنری موثر طوری طراحی شده‌اند که به شناخت و دیده شدن برند شما کمک می‌کنند و در عین حال ترافیک قابل توجی را به سمت وبسایت شما روانه کنند. این طراحی ایده آل سه مولف اصلی دارد:
 
  • لوگوی کمپانی شما: برای شناخت و ایجاد یک تصویر ذهنی برای بیننده، لوگوی کمپانی باید در تبلیغ وجود داشته باشد. این اطمینان را حاصل کنید که تصویر این لوگو غالب و برجسته باشد، اما نه غالب‌تر از "گزاره ارزش" و "دعوت نامه".
  • گزاره ارزش: گزاره ارزش یا همان قیمت، همانند ویترینی برای نمایش محصول یا خدمات شما است که برای جذب مشتریان به سمت این ویترین نمایش داده می‌شود. گزاره‌هایی مانند "کیفیت بالا" یا "۵۰% تخفیف" یا "تخفیف کوتاه مدت" و مواردی از این دسته، باید مورد توجه بازدیدکنندگان قرار بگیرند. این موضوع باید بیشترین فضای موجود را در تبلیغ شما بگیرد؛ به بیان ساده تر، اولین چیزی که مخاطب می‌بیند و به آن توجه می‌کند.
  • دعوت نامه (CTA):  دعوت نامه (call to action) در واقع متن یا دکمه‌ای است که کاربران را به سمت کلیک کردن بر روی بنر شما تشویق کرده و با این کار آن‌ها را به سمت سایت شما دعوت می‌کند. عبارت‌هایی مانند "برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید"، "با ما همراه شوید" یا "مشاهده کنید" مثال‌های خوبی هستند. این قسمت باید نقطه کانونی و واضح یک تبلیغ بنری شما باشد.


۴) سادگی بهتر است

یکی دیگر از اصول و مبانی طراحی بنر تبلیغاتی سادگی می‌باشد؛ محتوا و تصاویر بنر را ساده بگیرید. بازدید کنندگان معمولا تنها یک ثانیه بر روی بنر شما نگاهی می‌اندازند، بنابراین هر چه محتوای کلی بنر شما ساده‌تر باشد، پیام شما بهتر و سریعتر منتقل خواهد شد. شما برای جلب توجه بازدیدکنندگان فقط چند ثانیه کوتاه فرصت دارید.
۵) استفاده مناسب از دکمه‌ها
بسته به نوع بنر، دکمه‌ها معمولا می‌توانند نرخ کلیک (CTR) را بر روی تبلیغ شما بالا ببرند. اگر قصد استفاده از دکمه‌ها را دارید، آن‌ها را بعد از رونوشت تبلیغ در قسمت پایین و راست (سلیقه ای) در میان رنگ‌های متمایز کننده و مکمل قرار دهید. دو رنگ مکمل را انتخاب کنید، یکی از آن‌ها را برای دکمه و دیگری را برای پس زمینه آن در نظر بگیرید. (همانند تصویر زیر)

نکته: به جفت رنگ‌هایی که در چرخه رنک رو به روی هم قرار می‌گیرند و با هم تضاد دارند دقت کنید. برای شناسایی این رنگ‌ها، می‌توانید آن‌ها را ترکیب کنید. دو رنگ مکمل زمانی که باهم ترکیب شوند، خنثی خواهند شد و رنگ خنثی نیز پدید می‌آید (خاکستری، سفید یا سیاه).
۶) یک فریم قابل تشخیص داشته باشید
چشم‌های مردم معمولا و به صورت طبیعی به سمت موضوعات داخل کادر و فریم کشیده می‌شود. همه از کودکی به تخته سیاه کلاس نگاه کرده‌ایم! پس فریم به موضوع اهمیت می‌بخشد. بنر‌های تبلیغاتی موثر دارای فریم‌های قابل تشخیض و واضحی هستند که توسط گرافیک به سمت لبه‌های باکس تبلیغ کشیده شده‌اند. اگر تبلیغ شما سفید است، معمولا بهتر است یک خط بوردر خاکستری به عرض ۱ پیکسل، دور تا دور بنر تبلیغاتی خود ایجاد کنید.
 

۷) طراحی متن باید کاملا خوانا باشد

باید‌ها ...
اندازه خط اصلی متن و رونوشت آن باید با یکدیگر متفاوت باشد. رونوشت متن حداکثر باید ۴ خط باشد.

نباید‌ها ...
استفاده از فونت‌های شکسته / ناخوانا، فونت‌های بسیار نازک، متن بدون خط اصلی، یا فونت‌های کوچکتر از ۱۰ pt.


۸) استفاده از انیمیشن

یکی دیگر از اصول و مبانی طراحی بنر تبلیغاتی استفاده از بنرهای متحرک می‌باشد. تبلیغات بنری دارای انیمیشن سطح کیفی بنر‌های ایستا را ارتقا می‌دهند و می‌توانند بر روی طراحی بنر‌های یک وبسایت اثر مثبتی داشته باشند، اما باید این اطمینان را حاصل کنید که وجود انیمیشن حواس بیننده را از پیام و رونوشت تبلیغ شما پرت نکند. از انیمیشن‌های ساده‌ای که حداکثر ۱۵ ثانیه طول می‌کشند، استفاده کنید. این اطمینان را حاصل کنید که آن‌ها بیشتر از بیشتر از ۳ بار تکرار نمی‌شوند (loop). توصیه می‌کنیم آخرین فریم انیمیشن خود را به یک "دعوت نامه" واضح و جذاب تبدیل کنید.
۹) مکمل، اما برجسته
اگر تبلیغ شما همرنگ با سایت و صفحه‌ای باشد که در آن ارائه می‌شود، این همرنگی می‌تواند اعتماد بینندگان را افزایش دهد. اما با این حال این هم رنگ بودن را بیش از حد جلوه ندهید. در تصویر زیر تبلیغات با صفحه پشت آن دارای یک رنگ پایه هستند، اما تیره‌تر شدن تبلیغ باعث برجستگی آن شده و در عین حال حس اعتماد بیننده را افزایش می‌دهد. بنر‌های تبلیغاتی باید همزمان برجسته و جذب کننده کلیک باشند.
 

۱۰) همیشه تبلیغ را با برند خود سازگار و همسان کنید

یکی دیگر از اصول و مبانی طراحی بنر تبلیغاتی انتخاب صفحه مقصد یا لندینگ پیج صحیح و مرتبط می‌باشد. بنر تبلیغاتی باید به سمت صفحه‌ای لینک شود که خدمت یا محصول شما دقیقا در آن صفحه ارائه می‌شود. این اطمینان را حاصل کنید که تبلیغ با برند و صفحه ورودی تطابق داشته باشد، در این صورت است که مشتری گیج نشده و جذب خدمات سایت شما می‌شود.


۱۱) نوعی حس ضرورت ایجاد کنید

استفاده درست از رنگ‌ها بر موفقیت تبلیغ بسیار تاثیرگذار است. با استفاده از رنگ‌های مکمل و در عین حال بولد، نوعی حس ضرورت ایجاد کنید. بهتر است رنگ‌های بولد را بهتر بشناسید. تبلیغات بنری همیشه که نباید لطیف باشند.

۱۲) از تصویر سازی ذهنی استفاده کنید (تنها زمانی که به آن نیاز دارید)
از گرافیک‌ها و تصاویر مرتبطی استفاده کنید که پیام شما را بهتر منتقل کنند. این تصاویر می‌توانند مستقیما به محصول شما مربوط باشند. آیا از پس هزینه‌های سنگین عکاسان حرفه‌ای بر نمی‌آیید؟ می‌توانید از گرافیک‌هایی که توسط طراحان تولید می‌شود استفاده کنید یا با یافتن یک منبع خوب از تصاویر و خرید لایسنس آن، تصاویر با کیفیت زیادی پیدا کنید. به یاد داشته باشید که حتما نباید در بنر‌های تبلیغاتی خود از تصویر استفاده کنید، روش‌های دیگر چاپی نیز همان نتایج را به همراه خواهند داشت.


۱۳) انتخاب رنگ‌های مناسب

هر رنگ معنی خاصی را تداعی می‌کند، و برانگیخته کردن نوع احساس دلخواه خود از طرف بیننده بسیار اهمیت دارد. واضح است، رنگ اولین چیزی است که بیننده با دیدن تبلیغ شما به آن توجه می‌کند. رنگ‌ها می‌توانند حاوی پیام و حس باشند، و این تداعی معانی در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. این اطمینان را حاصل کنید که در مورد کاربران هدف خود تحقیق و بررسی کرده، سپس رنگ بنر را انتخاب کنید. در ادامه با لیست رنگ‌ها و احساساتی که آن‌ها می‌توانند در برداشته باشند، آشنا می‌شویم:
  • قرمز: شور، خشم، هیجان و عشق. این رنگ قدرتمند برای اکثر مخاطبان جذاب است، اما در استفاده از آن میانه رو باشید. اگر شما به دنبال یک نگاه کلاسیک، بالغ و یا جدی هستید از رنگ قرمز اجتناب کنید.
  • نارنجی: حس بازیگوشی و احساس تیزبینی. قدرت این رنگ به اندازه قرمز نیست، اما در مقایسه با سایر رنگ‌ها رنگ متفاوت و خاصی است. استفاده از رنگ نارنجی برای دکمه کلیک عالی است.
  • زرد: تشویق، آفتاب، و دوست داشتنی. زرد چشم نواز بوده و نوع انرژی آن جوان پسند است.
  • سبز: سلامت، طراوت، ثروت، محیط زیست، رشد، پرورش و آغاز‌های جدید. مشاهده سبز برای چشم راحت و مطلوب است.
  • آبی: ایمنی، اعتماد، وضوح، بلوغ، آرامش، عقل، فرم دهنده، رفاه، سرما و مردانگی. رنگ آبی در بیش از نیمی از تمام آرم‌ها و لوگو‌ها دیده می‌شود.
    بنفش لوکس، مجلل، عبرت انگیز، عقل، جادوی، زنانه و خلاقیت. این رنگ، رنگی آرامش بخش بوده و بیننده را به سمت خود جذب می‌کند.
  • صورتی: عشق، شیرینی، زنانه، جوانان و نوزادان. به طور کلی رنگ صورتی با همه چیز‌های زنانه همراه است. اما بر اساس روشنایی و تُن، محدوده وسیعی دارد.
  • سیاه: انحصار، رمز و راز، مدرنیته، قدرت، اعتبار، لوکس و رسالت. این رنگ سنتی است و متن سیاه در پس زمینه سفید، یک ترکیب رنگ بسیار خوانا است.
  • سفید: خلوص، پاکیزگی، مدرنیته، بی روح، سادگی، صداقت و بی گناهی. سفید احساسات اقتصادی و احساس جوانی را ایجاد می‌کند.
  • قهوه ای: طبیعت، چوب، چرم، جدایی، مردانگی، سختی و فروتنی. قهوه‌ای رنگ‌های قوی‌تر را متعادل می‌کند و برای رنگ‌های پس زمینه و بافت بنر مناسب است.
  • خاکستری: بی طرفی، خنثی بودن و اعتبار. رنگ خاکستری، هنگامی که به عنوان پس زمینه استفاده می‌شود، رنگ‌های دیگر را تشدید می‌کند.


۱۴) اندازه فایل‌های خود را کوچک نگه دارید

وقتی به سایز فایل می‌رسیم، هر چه کمتر باشد، بهتر است – طبق گفته Google Adwords حجم بنر شما بهتر است زیر ۱۵۰ کیلوبایت باشد. تبلیغات بنری باید قبل از این که بازدیدکنندگان به سمت پایین یا بالای صفحه اسکرول کنند، سریعا لود شوند.


۱۵) استفاده از فرمت‌های درست فایل

فایل‌های PG، PNG، GIF یا HTML۵ نتایج کار شما خواهند بود. طراح شما به طور معمول در Adobe Illustrator یا فتوشاپ برای ارائه فایل‌های JPG، PNG یا GIF، یا در googole web master یا Adobe Animate برای فایل‌های HTML۵ قابل طراحی است. به یاد داشته باشید، در این مرحله، تبلیغات فلش بسیار قدیمی هستند، بنابراین برای این نوع تبلیغات، فرمت‌های تصویر دیگری انتخاب کنید.

هنر تصویرسازی “تصویرگری”

هنر تصویرگری، به گزینش و به کارگیری تصاویر توضیح دهنده و توصیف کننده برای بیان مفاهیم اشاره می کند. در تصویرگری، ممکن است نقاش، عکاس، گرافیست، صفحه آرا، روان شناس، مؤلف، معلم، متخصص موضوعی و مدیر هنری در کنار یکدیگر گاه به صورت گروه های دو یا سه نفری با یکدیگر کار کنند تا بتوانند پیامی را به شکل مؤثر به مخاطب منتقل کنند.هنر تصویرگری تابع اصول و معیار های خاصی است. آگاهی تصویرگران از ایپن معیارها به بهبود کیفیت تصاویر آموزشی کمک می کند.

هنر تصویر سازی از شاخه هنرهای کاربردی می باشد که تصویرگر برای بیان ایده ها و ادراک خود از عناصر تجسمی به بهترین نحو سود می جوید. تصویرساز باید فرا گیرد که ضمن ایجاد تصویر و رعایت اصول آن سلایق مختلف سفارش دهندگان و اذهان عمومی را زیر نظر داشته باشد. تصویرگر باید سعی کند پیام هایی را که در صدد انتقال آن می باشد از نظر موضوع و محتوای فکری و شکل و قالب افکارش را بسیار غنی وباارزش وبارعایت همه جانبه ی اصول زیبا شناسی ارائه نماید. درگذشته وقبل از پیدایش هنرهای کاربردی فعالیت های برخی از هنرمندان بیشتر در حیطه چاپ بود و هنرمندان تصویرساز تنها تصویرگران صنعت چاپ بودند. هنر تصویرسازی که از جمله هنر های کاربردی است شاخه ای از گرافیک می باشد.

 

تصویرسازی هنری است که تصویرگر در آن اقدام به روایت گری مصور می نماید. موضوع کار تصویرگر می تواند یکی از داستان های مذهبی، ادبی، تاریخی ، علمی و … می باشد.

 

هنرهای مختلف علی رغم این که هر کدام از وسایل و شیوه های اجرایی خاصی استفاده می‌کنند ولی نقطه مشترک در بین آنها بیان تصویری می باشد. استفاده از همه امکانات در هنر تصویرگری، موجب تعدد و گوناگونی تخصص ها و روش ها در این هنر شده است که با گسترش فن آوری بشری روز به روز به این اشعابات افزوده می شود و منجر به پیدایش شگردهای بدیع و نوظهور گردیده است.

تصویر سازی صورتهای مختلفی دارد که برخی از هنرمندان به تصویرسازی کتب با موضوعات مختلف مشغول می باشد. این موضوعات می توانند شامل متون داستانی، تصویرسازی خبری مطبوعاتی، تصویرسازی فرهنگ عامیانه (فولکلوریک) ، تصویرسازی آموزشی، تصویرسازی فنی و تصویرسازی کاربردی که بیشتر با محیط جوامع انسانی سرو کار دارند و … را شامل می شود

تصویرسازان علاوه بر مصور ساختن کتاب ها و جملات، پوسترهای تبلیغاتی ، در زمینه تصویرسازی برای فیلم های نقاشی متحرک و همچنین تابلوهای محیطی رایانه ای تبلیغاتی مشغول می باشد. در یک تعریف کلی می توان گفت کار تصویرگری تجسم تصویری یک موضوع برای نمایش بهتر فضای مطلب و در نهایت درک بهتر آن می باشد که عناصر بصری را در غالبی زیبا ترکیب نموده و عرضه نماید.

 

طبقه بندی انواع تصویرسازی

هنر تصویرسازی معاصر از اواخر قرن نوزدهم میلادی به دو شاخه تصویرسازی داستانی و تصویرسازی تبلیغاتی تقسیم شد که به تدریج با معرفی تکنولوژی بصری و وسایل ارتباطات جمعی نظیر سینما و دوربین های سینما توگراف و تلوزیون از تصویرسازی داستانی شاخه تصویرسازی متحرک که همانا پویانمایی باشد پدیدار گشت.

تصویرسازان به پنج گروه عمده تقسیم شده اند که عبارتند از:

تصویرسازان نشریات : (که در روزنامه ها و مجلات غالبا به عنوان کاریکاتوریست های اجتماعی سیاسی یا تصویرسازان خبری فعالیت دارند) .

تصویرسازان کتاب ها : (که یا عنوان ها و موضوعات را به شکل طرح جلد یا مضامین داستانی را در کتاب های داستانی تصویرسازی می کنند) .

تصویرسازان تبلیغاتی : (تصویرسازی پوسترهای تبلیغاتی، آگهی های تجاری و تصویرسازی مربوط به بسته بندی کالاهای مصرفی نظیرمواد غذایی و دارویی)

تصویرسازان بنیادها و موسسات و نهادها : (نظیر تصویرسازانی که پیام های موسسات و نهادهای هنری و اجتماعی،خیریه،ورزشی،خدمات ی،سیاسی و آکادمیک یا علمی را به مخاطبین خود منتقل می سازند).

تصویرسازان بین المللی : (که در آثارشان هویت های فرهنگی، بومی، نژادی، تاریخی و جغرافیایی ملت ها و کشورها انعکاس می یابند).

 

اصول و معیارهای تصویرگری

همانگونه که اشاره شد، برای تولید یک تصویر مناسب، رعایت اصول و معیارهای گوناگونی ضرورت دارد. این اصول منبعث از سلسله نظریات در زمینه های هنری، ارتباطی، روانشناسی، آموزشی، محیطی و اجتماعی هستند. از جمله : داشتن نگاه علمی در تصویرگری متون علمی و تا حدی دوری از عنصر خیال پردازی در تصویرگری متون علمی، عنصر خیال باید در خدمت نگاه علمی و آموزش باشد. این امر یکی از ویژگی های اصلی تصویرگری متن های غیر تخیلی است. عنصر خیال در تصویرگری متن های علمی، اطلاعاتی و آموزشی، پیرو نگرش علمی و اطلاعاتی متن های غیر تخیلی است. تخیل تصویرگر تا جایی می تواند در این متن ها گسترش یابد که خدشه ای بر واقعیت های علمی و آموزشی متن وارد نیاید. در ضمن، تخیل او نباید از چارچوب آموزشی و انتقال اطلاعات درس و یا موضوعات اصلی متن خارج شود.

هماهنگی تصویر متن

عناصر تصویری باید با دورنمایه های حسی و مفهومی متن هماهنگ باشند و تصویرگر، نخست باید به کمک مؤلف مفاهیم اساسی هر متن را جستجو کند و در تصویر خود راه ذهذ. مفاهیم ممکن است از نوع علمی، اجتماعی، جغرافیایی، تاریخی، هنری، ادراکی، عاطفی، مذهبی و یا فنی باشند. بررسی مفاهیم و محتوای موضوعی کتاب مشخص می کند که از کدام سبک و تصویر در انتقال مفهوم باید استفاده کرد.

 

توجه به نیازهای گروه سنی فراگیران و فرایند رشد دانش آموز و علایق او

نیازها و علایق دانش آموزان در گروه های سنی متفاوت، با هم فرق دارند. شناخت ویژگی های روان شناختی کودک و علاقه مندی های او از نخستین اصول تصویرگری به شمار می رود. تصاویر زیبا و پرکار، اما به دور از ویژگی های سنی کودک، ارزش آموزشی کمتری دارند. کودکان، در مقایسه با بزرگسالان، احساسی ترند و از طریق تصویر راحت تر از مطالعه و درک مطلب، پیام پذیری دارند. حس بینایی کودکان پیش دبستانی هنوز از مهارت لازم و کافی برای تشخیص تمام امواج نوری، مثل طول موج های مربوط به رنگ های آبی برخوردار نیست. در تصویرسازی برای این گروه از کودکان باید تا آنجا که امکان دارد، از رنگ های آبی کمتر استفاده شود؛ زیرا علم عصب شناسی ثابت کرده است که چشم انسان ابتدا رنگ زرد و بعد رنگ قرمز و در آخر رنگ آبی را به راحتی می بیند. کودکان دبستانی از سطوح تخت که رنگی ساده دارند و نیز رنگ های شاد و گرم بیشتر لذت می برند. نوجوانان دوره ی راهنمایی از واقعیت گرایی و مستند سازی در تصاویر ( عکس های واقعی ) و استفاده از طیف های رنگی و رنگ های خنثی بیشتر لذت می برند.

 

اندازه های استاندارد کاغذ و مقوا


اندازه های کاغذ

بر اساس استاندارد جهانی ، دستگاههای چاپ بر اساس تقسیم بندی مبتنی بر اندازه ، دسته بندی میشوند و واحد اندازه گیری آن را ورق میگویند، ورق یعنی حداکثر اندازه کاغذ وارده به ماشین چاپ که حداکثر اندازه یک ورق 50×35 است و به ماشین چاپی که بتواند این اندازه را قبول کند ، ماشین یک ورقی میگویند. اندازه های دیگر بر اساس جدول زیر تعریف شده اند و دانستن آن بسیار اهمیت دارد و از این پس نوع ماشین چاپ را با تعداد ورق خواهیم شناخت نه مارک آن .

اندازه ورق ( ماشین ) سانتی متر

35×25نیم ورقی
50×35( GTO )  یا یک ورقی
60×451.5 ورق
70×50 2 ورقی
90×60 3 ورقی
72×90 4 ورقی
70×1004,5 ورقی
120×806 ورقی
140×1006.5 ورقی

 

لازم به ذکر است که تقریبا تمام این ماشینهای چاپ در ایران موجود می باشد ولی اندازه های 6 و 6,5 ورقی و بالاتر با تعداد بسیار محدودی در ایران یافت میشود که علت این موضوع محدود شدن اکثر کارهای چاپی در چند اندازه متداول است به عبارتی دیگر بیش از 60 درصد کارهای چاپی در دو اندازه یک ورقی و دو ورقی انجام میشود و از 40 درصد باقی مانده اکثرا در اندازه چهار و نیم ورقی چاپ میشود .

“طراحان باید به این نکته توجه کنند که اندازه کار چاپی باید تحت یکی از اندازه های ماشینهای چاپ باشد و از حداکثر فضای کاغذ استفاده شود و حد الامکان از پرت جلوگیری شود”

حال که در مورد اندازه ماشین های چاپ اطلاعات بدست آمد باید به انواع اندازه های کاغذ و مقوا اشاره شود. بنا به مصرف بازار و براساس نوع ماشین چاپ ، کاغذ و مقوا تولید میشود و بصورت شیت در بسته هایی به بازار عرضه میشود که “بند” گفته میشود. بر روی هر بند کاغذ و مقوا ، اطلاعاتی در مورد کارخانه سازنده ، اندازه ، گراماژ ، تعداد در بسته ( یا بند ) و … بر روی برچسبی قرار دارد . برای مصرف این کاغذ و مقواها باید آنها را از بند خارج کرد که این کار اگر به درستی صورت نگیرد ممکن است کاغذ و مقوا چروک شود و یا تاب بردارد و یا شکسته شود . در کشورهای پیشرفته برای حمل کاغذ از ماشینهای مخصوص ( لیفتراک ) استفاده میشود تا کاغذ بدون نیاز به جابجایی با دست ، تا پای ماشین چاپ انتقال پیدا کند . همچنین در تولید انواع مقوا ، هم برای کم کردن هزینه های بسته بندی و هم برای عدم انتقال با دست ، آنها را در پالتهای بدون بسته بندی ارائه می دهند که در این حالت با استفاده از همین ماشینها ، پالت تا پای ماشین حمل و لفاف رویی آن باز و استفاده میشود . در ایران چند اندازه متداول وجود دارد و اندازه های کوچکتر از اندازه های بزرگتر بدست می آید که با استفاده از یک روش بسیار ساده امکان پذیر است .

اندازه های متداول عبارتند از :

90×60        3 ورقی

70×100      4,5 ورقی

80×120      6 ورقی

50×70        چسب دارهای متداول

لازم به ذکر است که اندازه های ذکر شده بصورت متداول در بازار ایران موجود است ولی این دلیل نمی شود که اندازه های دیگری وجود ندشته باشد . در مواقع ای که مصرف بالا باشد حتی میتوان اندازه دلخواه را به کارخانه سازنده سفارش داد.

مانند:چاپ انواع کارت ویزیت و ست اداری و....

نحوه برش انواع کاغذ و مقوا

برش انواع کاغذ و مقوا از یک استاندارد بسیار ساده پیروی میکند که برای حداقل پرت در نظر گرفته میشود که نمونه ای از آن در زیر توضیح داده میشود .

اولی اندازه کاغذ بر اساس طول و عرض آن و دومی تعداد برشهای کوچکتر
به عنوان مثال وقتی از اندازه 35×25 استفاده میکنیم میگوییم برش 1/8است (یک هشتم) و یا اندازه ی 25×17.5 است یا (یک شانزدهم).

این عدد در تعیین تعداد ورق مصرفی کاربرد دارد و در بخش محاسبه وزن و تعداد به آن اشاره خواهد شد . باید توجه کرد که تمام کارهای چاپی را در اندازه های گفته شده طراحی شوند تا پرت به حداقل برسد . این موضوع در تیراژهای بالا بسیار اهمیت دارد چراکه قیمت اصلی کار چاپی در تیراژهایبالا را کاغذ و مقوا تشکیل می دهد .سایر اندازه های تولیدی نیز از این قانون استفاده میکنند تا به برشهای کوچکتر دست پیدا کنند . در مواردی بسته به نوع اندازه داده شده از طرف مشتری مجبور به استفاده از برشهای دیگری نیز هستیم که به دو مورد آن اشاره میشود و امید آن است که شما با دریافت اصل موضوع خود اندازه ها را شناخته و در مورد برشها بتوانید به توانایی بالا دست پیدا کنند .

 

شما باید با تمرین انواع اندازه ها ، بتواند برشهای مختلف را بدست آورده و این یکی از پایه های اصلی کار چاپ است . اندازه های دیگری نیز وجود دارد که بر اساس استاندارد جهانی برای برش کاغذ بکار میرود که بیشتر برای رسیدن به اندازه A4 است که سری A نیز گفته میشود. در سری A از طرف طول کاغذ نصف میشود ( مثل برشهای بالا ) با این تفاوت که اندازه اصلی 1198 در 841 میلیمتر است که A0 گفته میشود .

برشهای دیگر عبارتند از :

 اندازه های سری A (میلیمتر)

841 × 1189

A0

594 × 841

A1

594 × 420

A2

420 × 297

A3

297 × 210

A4

210 × 148

A5

مبحثی به نام کناره

یکی از بحثهای بسیار مهم که معمولا خیلی به آن توجه نمی شود بحث کناره و استفاده از آناست . متاسفانه در ایران ما شاهد اجرای پروژه های بسیار بزرگ در زمینه های مختلف هستیم و میلیاردها دلار هزینه میشود تا کارخانه ای راه اندازی شود ولی در پاره ای موارد دید میشود که هیچ برنامه خاصی برای تولید جعبه آن محصول در نظر گرفته نشده است و پس از افتتاح کارخانه ، تازه اقدام به طراحی جعبه و عملیات اجرایی آن میکنند. حال در نظر بگیرید که سالانه این کارخانه میلیونها جعبه محصول تولید و به داخل و خارج کشور صادر میکند ( مثل بیسکویت هایی که در جعبه های مقوایی تولید میشود ) اگر در طراحی اندازه بیسکویت و جعبه آن دقت لازم بکار نرود چه اتفاقی می افتد ؟ شاید با تغییرات بسیار جزیی در همان ابتدای راه اندازی کارخانه ، بتوان از هزینه های سرانه بسیار بالا جلوگیری کرد.

کناره چیست ؟

کناره قسمتی از کاغذ یا مقوا است که ( به هر دلیل ) در یک پروژه مورد استفاده قرار نگرفته ولی میتوان از آن در سایر کارهای چاپی استفاده کرد . به شکل زیر توجه فرمایید :

 

همانطوری که در شکل ملاحظه میشود برش ما از 80×120 یک اندازه 38×34 که در این برش به اندازه 18×70 سانتیمتر کناره تولید میشود . در تیراژهای پایین شاید این کناره خیلی مورد توجه نباشد ولی در تیراژهای بالا همین کناره گاها از نظر مقدار بسیار قابل ملاحظه است به عنوان مثال شاید در تیراژ بسیار بالا این کناره ده ها کیلوگرم باشد مثل چاپ کارت ویزیت که با توجه به رقم بالای هر کیلو مقوا ، مقدار وزن کناره رقم بسیار بالایی را تشکیل میدهد .

چه باید کرد ؟

شاید این مقدار کناره هیچگاه مورد استفاده ما قرار نگیرد ولی به علت ارزش بالای آن و اندازه مناسب آن میتوان این مقدار را به فروش رساند و در این رابطه افرادی هستند که کارشان فقط خرید و فروش کناره است . چه بسا روزی شما هم به کناره نیاز داشته باشید . پس قبل از چاپ اگر کار دارای کناره است آن را جدا کرده و برای فروش اقدام کنید . کناره ها کاربردهای مختلفی دارند از جمله اینکه برای چاپ اندازه های کوچک و تیراژ پایین ، کارت کنترل و انبار کالا ، کارتهای حضور و غیاب ، کارت ویزیت ، کارتهای دعوت و بسیاری دیگر که به نسبت اندازه و گراماژ در دنیای چاپ نمونه های فراوان به چشم میخورد .

تبلیغات در دوران رکود اقتصادی

تبلیغات پنهان در دوران رکود اقتصادی موثرترین راه برای ماندگاری و فروش است.

رمز موفقیت در شرایط رکود اقتصادی و کاهش درآمد فقط تحرک و فعالیت است. اما در این شرایط چطور بفروشیم؟ متاسفانه بزرگترین اشتباهی که در بازار امروز اتفاق می افتد توقف برنامه های تبلیغاتی فروشندگان است. تحقیقات نشان می دهد کسانی که بیشتر دیده می شوند موفق تر هستن. یک مثال ساده بزنیم در تیم های ورزشی بازیکنی که بیشتر از همه دوندگی دارد، پاس گل می دهد یا گل می زند و امتیاز می گیرد بیشتر دیده می شود و بالطبع از امتیاز ویژه تری نسبت به هم تیمی های خود برخوردار است.این دسته از افراد ناخواسته از قانون تبلیغات پنهان استفاده می کنند.این افراد خواسته یا ناخواسته برای خود تبلیغ می کنند و دیده می شوند به طور حتم کسانی که دیده می شوند خریدار بیشتری دارند.

در شرایط بد اقتصادی ، تورم و رکود بازار دیده شدن اصل بر ادامه ی حیات یک فروشنده است. دیده شدن در این شرایط بهترین روش برای فروختن است. اگر شما هم جزو فروشندگانی هستید که می خواهید بفروشید باید تبلیغات کنید. روش تبلیغات بسته به کسب و کار شما متفاوت است.

  • تراکت یا آگهی در رسانه های مکتوب بهترین روش تبلیغات در کسب و کارهای کوچک است. شما با کمترین هزینه می توانید با چاپ آگهی در جراید مشتری های زیادی به سوی خود هدایت کنید اما متن آگهی شما باید حساب شده باشد. یک متن خوب می تواند بهترین مشتری ها را به سمت شما بکشاند.
  • به مشتریان خود پیامک و ایمیل بزنید و آنها را دعوت کنید تا از کالاهای حراجی و تخفیف دار شما دیدن کنند مشتریان در بدترین شرایط از خرید کالاهای تخفیف دار و حراج لذت می برند.
  • به مشتریان خود هدیه دهید. مثلا بگویید اگر 3 مورد از کالاها یا به مبلغی معینی از شما خرید داشته باشند یک کالا به انتخاب خودشان با تخفیف ویژه به آنها هدیه می دهید.
  • فروشگاه ها و کسب و کارهایی که از تبلیغات اینترنتی استفاده می کنند و خدمات خرید آنلاین دارند به مراتب موفق تر از فروشگاه های دیگر هستند. کالاهای خود را بصورت اینترنتی با شرایط ویژه بفروشید. مثلاً تحویل در محل رایگان بزارید یا همراه کالای خریداری شده به مشتری اشانتیون بدهید.
  • کسب و کارهای امروز بدون داشتن فروشگاه اینترنتی حرفی برای گفتن نخواهند داشت. مشتری امروز می خواهد راحت خرید کند، تخفیف بگیرد و …. پس شما با دانستن خواسته ی مشتری در بدترین شرایط رکود هم می توانید بفروشید.
  • برای مشتریان ثابت خود جشن یا همایشی برگزار کنید از مشتریان خود تقدیر کنید در این بین می توانید بهترین کالاها را هم به مشتریان تان بفروشید.
  • از وجود شبکه های مجازی برای تبلغات خود استفاده کنید بهترین مشتریها را می توانید در کانال ها و شبکه های مجازی پیدا کنید.
  • یادتان باشد 80 درصد مشتریان بر اساس احساس خود خرید می کند نه نیاز. اگر راه بر انگیختن و فعال کردن حس خرید در مشتری را بیاموزید خواهید دید چگونه سیل مشتریان به سوی شما جاری می شود.

در شرایط رکود هم می توان فروخت. می توان اقتصاد خوبی داشته باشیم. به شرط اینکه همه ی مشکلات و موانع کار را به شرایط اقتصادی کشور ربط ندهیم.

تدوین و برنامه ریزی یک تبلیغات مفید برای کسب و کارمان کمک می کند شرایط رکود اقتصادی را به راحتی پشت سر بگذاریم. به خاطر داشته باشید زمانی که ما دنبال مقصر می گردیم تا نفروختن و مشکلات کسب و کارمان را به مشکلات اقتصادی کشور ربط بدهیم کسانی هستند که از فرصت ها استفاده می کنند و با برنامه ریزی تبلیغاتی و تدوین راهکارهای بازاریابی کالای خود را می فروشد.

در کوچک ترین کسب و کار ها هم سعی کنید از مشاورین بازاریابی و کارشناسان این رشته بهره مند شوید بدون شک یک کارشناس بازاریابی می تواند در بالا بردن فروش شما موثر باشداما نکته ی مهم در ادامه ی حیات شما پیدا کردن راهکار های فروش است پس لطفاً به جای اینکه وقت خود را برای پیدا کردن مقصر شرایط حاکم اقتصادی هدر دهید به قول معروف یا راهی بیابید یا راهی بسازید تا کسب و کارتان دوباره شکوفا شود.

تأثیر شعار تبلیغاتی

شعارها به فروش محصولات ارزانی که ریسک چندانی ندارند و ناخودآگاه خریده می شوند، کمک می کنند. شعار، مأموریت کمپانی را در چند کلمه خلاصه می کند و یک فکر ساده را در ذهن مصرف کنندگان جایگزینی می سازد. همچنین وقتی شما راز رسانه های مختلف استفاده می کنید، شعارهای وحدت می آفرینند. در زمینه های سیاسی هم بسیار مؤثرند.
شعارهای مؤثر همواره باید تکرار شوند و این به مفهوم شعاری کوتاه است که به خاطر سپردنش ساده و تکرار نیز هم دلپذیر است. متخصصی می گوید: یک شعار به مفهوم دو یا سه کلمه یا احتمالاً دو سه عبارت کوتاه است که در ذهن افراد کاشته می شود. اگر موفق شدید، مردم ناخودآگاه تمایل به استفاده از محصولتان خواهند داشت و در میان خود شروع به صحبت در مورد آن می کنند.

تلنگر (Tagline) و شعار (Slogan)

تفاوت تلنگر (Tagline) و شعار (Slogan) را بدانیم چون هر دوی آنها شعار تبلیغاتی هستند و گاها با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

⭕️تلنگر (Tagline)

تلنگر، شعار ثابت یک برند است. مثلا:

  • همراه اول: «هیچکس تنها نیست!»
  • دیجی کالا: «بررسی، انتخاب و خرید آنلاین»
  • سایپا: «سایپا، مطمئن»
  • ایران خودرو: «راه تو را می‌خواند»
  • نایکی: «Just Do It!»
  • اپل: «Think Different»
  • و…
⭕️شعار (Slogan)

شعارهای متغیر یک برند، که در فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات، معمولا برای هر کمپین، به گونه‌ای متفاوت است. مثلا:

  • «خوش خطی برازنده شماست!» – همراه اول؛ کمپین فروش خطوط رند
  • «حسابی راحت!» – بانک دی؛ خدمات بانکی اینترنتی (این شعار هم در نوع خود یکی از جالب ترین هاست! اگر دقت کنید، به دو طریق می توان آن را خواند، که هر دوی آن ها مرتبط به اینترنت بانک است!)
  • «خودشو نمی گیره!» – فامیلا؛ شعار استفاده شده در روغن ذرت
  • و…

 

 

حال که تفاوت اصلی این دو نوع شعار تبلیغاتی را فهمیدیم، به شما ۱۰ روش را برای خلق یک Tagline تاثیرگذار معرفی می‌کنیم.

 

    • ۱) تلنگر (Tagline) باید ساده باشد

      اگر شما نتوانید در ۵ الی ۷ کلمه، مفهوم خدمات، چشم انداز و اهداف برند خود را بیان کنید، در ارتباط بامخاطبان خود به مشکل خواهید خورد. یک شعار تبلیغاتی، صرفا این نیست که بخواهیم کالا یا خدمات‌مان را توضیح دهیم! در Tagline، شما به نوعی باید راستا و چشم انداز شرکتتان را برای مخاطب به نمایش بگذارید.

      ۲) از تاثیر جلسات بازاریابی در آن جلوگیری کنید

      امروزه بسیاری از جملات تبلیغاتی، برگرفته از آرزوها و خواسته‌های مدیران بازاریابی آن شرکت است. جملاتی مصنوعی و خشک و بی روح، مثلا جمله «خیلی خوبه» از مک دونالد یا «میخواهمش!» از شرکت سورس و… این چنین جملاتی واقعا از بطن جامعه سرچشمه نگرفته و صرفا تلاش می کند تا یک مفهوم را تلقین کند و معمولا این روند با شکست مواجهه می‌شود.

      ۳) داستان تعریف کنید

      داستان برند شما چیست؟ وقتی به کاری که در شرکت‌تان انجام می‌دهید فکر می‌کنید، چه احساسی در شما به وجود می‌آید؟ تگ‌لاین شما باید این حس را در مخاطب به وجود بیاورد! او باید دیدی کلی از هویت برند شما داشته باشد.

      ۴) پیشنهادات خود را توضیح دهید

      درست است که بهترین شعارها آن‌هایی هستند که ساده و قابل حفظ کردن باشند؛ اما نکته‌ای دیگر نیز وجود دارد: «شرکت شما چه کار می کند؟ یک تگ‌لاین باید به مشتریان بالقوه شما بفهماند که چه کار می‌کنید و حتی‌الامکان، دلیل تمایزتان را نیز برای مشتری بالقوه روشن و مشخص کند!»

      ۵) صادق باشید

      مطمئن شوید که تگ‌لاین‌تان یک تصویر کلی را از شرکت و خدمات‌تان ارائه می‌دهد. البته با رعایت این نکته که فعالیت‌های برندسازی در صورتی موفق خواهند بود که همه چیز براساس بیان حقایق و صداقت باشند! سعی نکنید به دروغ دلبری کنید! عشق و علاقه مشتری به یک خدمات و یا یک برند، در پی صداقت آن برند با مشتریانش به دست می‌آید. اگر شرکت ابزار آلات لوله کشی دارید، شعار تبلیغاتی «آرام و زیبا» می‌تواند برای شما و برندتان مرگ محسوب شود؛ چرا که شیرآلات هرگز نباید چنین احساسی را منتقل کنند، و نمی‌کنند!»

      ۶) بامزه هم می‌توانید باشید!

      از به کارگیری کلمات بامزه یا کمی غیر معمول خجالت نکشید! شما می‌خواهید که فقط در چند کلمه، برندتان را معرفی کنید! محصول شما چه چیزی را در زندگی مردم تغییر می‌دهد؟ هر طور که دوست دارید، با مخاطب ارتباط برقرار کنید و به او بفهمانید که چه هستید؟ که هستید؟ برای چه به نزد او آمده‌اید؟

      ۷) به دوباره خوانی نیاز نداشته باشد

      یک شعار تبلیغاتی مناسب نیاز به بازخوانی نخواهد داشت! بار اولی که مخاطب با آن مواجهه می‌شود، مفهومش را درک می‌کند و می‌فهمد که با چه چیزی قرار است رو در رو شود. از جملات کنایه‌آمیز و استعاره‌ها بپرهیزید. شما قرار نیست نوبل ادبیات دریافت کنید؛ مخاطبان‌تان هم قرار نیست با خواندن شعار تبلیغاتی شما، فرهیخته شوند.

      ۸) کوتاه و ساده

      تگ‌لاین باید قوی و پرمحتوا باشد، اما کوتاه! کلمات کلی می‌توانند کمکتان کنند. سعی کنید جمله‌ای کوتاه اما سنگین طراحی کنید. بطور مثال «دوست» یک تعریف با مفاهیم بسیار و گسترده می‌باشد. «ما دوست شما هستیم»: این جمله شامل حس پشتیبانی، خوشحالی، اعتماد، همکاری و… می‌باشد؛ تنها با استفاده از سه کلمه!»

      ۹) مخاطب را سرگرم نکنید!

      تگ‌لاین قرار است برندتان را معرفی کند و با یک جمله کوتاه، به نحوی در مورد شما توضیح بدهد؛ اما قرار نیست در مورد تعداد کارمندان، سال تاسیس، حقوق دریافتی کارکنان و… توضیح دهد!! لازم نیست تگ لاینتان زیباترین و دل‌انگیزترین باشد، لازم نیست حتما با آهنگ و ملودی باشد، لازم نیست که حتما مانند یکی از اشعار گوته یا شکسپیر، به گونه‌ای پرمعنی باشد که همه خشکشان بزند! هدف تگ‌لاین معرفی شماست، نه سرگرم کردن مخاطبان‌تان!

       ۱۰) با یک سناریو پیش بروید

      سعی کنید با یک روند فکری جلو بروید و هر از چندگاهی اگر لازم باشد، تگ‌لاین‌تان را آپدیت کنید! شما و شرکت‌تان هدف مشخص و واحدی دارید و برای دستیابی به آن تلاش می‌کنید و راستای شما، راستای رسیدن به این اهداف است. این موضوع را حتی مشتریان شما نیز متوجه می شوند، و تاثیر مثبتی بر آن ها دارد.