گرافیک کامپیوتری را می توان به ساخت تصاویر و فیلم هایی که با کامپیوتر ساخته میشود نامبرد که با کمک سخت افزار و نرم افزار در کامپیوتر ایجاد می گردد.گرافیک کامپیوتری یک شاخه از علم گسترده و جدید کامپیوتر می باشد. این نام در سال 1960 توسط محققین گرافیک کامپیوتر به نامهای Verne Hudson و William Fetter از شرکت بوئینگ تعریف شد که مخفف آن CG و یا computer graphic نامیده می شود.
گرافیک کامپیوتری وظیفه نمایش طرح و تصویر را به طور مؤثر و قابل فهم برای کاربر به عهده دارد. همچنین برای پردازش داده های تصویری دریافت شده از دنیای فیزیکی استفاده میشود. ابداع گرافیک کامپیوتری، تأثیر بسزایی بر انواع رسانه ها داشته و بطور کلی موجب تحول انیمیشن، فیلم، تبلیغات، بازی های ویدئویی و طراحی گرافیکی شده است.
ابزارهای متعددی برای به تصویر کشیدن داده ها ابداع شده اند. تصویر پردازی کامپیوتری میتواند به چندین نوع مختلف دسته بندی شود:
دو بعدی 2d، سه بعدی 3d ، و گرافیک های متحرک. با پیشرفت فن آوری، گرافیک کامپیوتری سه بعدی عمومیت بیشتری یافته، اما گرافیک کامپیوتری 2d همچنان به طور گسترده استفاده میشود.
در یک دهه گذشته، سایر حوزه های تخصصی، همچون مصور سازی اطلاعات و مصور سازی علمی، ارتباط بیشتری با تصویر سازی پدیده های سه بعدی (مانند معماری، هواشناسی، پزشکی، زیست شناسی و …) داشته و تأکید آنها بر روی رندرینگ واقعی حجم ها، سطوح، منابع روشنایی و حتی اجزاء متغیر با زمان بوده است.
گرافیک کامپیوتری تقریبا در هر صنعت یافت می شود. افراد در همه گروه ، جغرافیا، نژاد،گروه های سیاسی و مذهبی از آنها بهره مند می شوند.هنگام خواندن یک مجله یا روزنامه، تماشای تلویزیون، رفتن به سینما یا رانندگی در خیابان، تصاویری که توسط گرافیک کامپیوتری تولید می شوند دیده می شود.گرافیک کامپیوتری بخاطر اضافه سازی رنگ، هیجان و تحریک بصری در انواع رسانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.آنها به نوعی دارای زیبایی آموزندگی هستند.
روزنامه، مجله، بروشور ، بیلبورد، پوستر، چاپ های هنری، کارت پستال شامل گرافیک دیجیتال است.چندین فیلم و انیمیشن، از جمله داستان اسباب بازی ها برای به رسمیت شناختن این صنعت و استفاده نوآورانه از انیمیشن و جلوه های دیجیتال مورد تشویق و لوح تقدیر دریافت نمودند.گرافیک دیجیتال پیشرفته در ساخت بازی های ویدئویی ، خلق و شبیه سازی حرکات حیوانات، رعد و برق و شکل گیری کهکشان استفاده می شود.
همچنین گرافیک کامپیوتری یادگیری پرواز و رانندگی را با استفاده از شبیه سازی های کامپیوتری میسر می سازد.پزشکان قادر به مشاهده تصاویر دیجیتال گرافیکی از داده های اسکن توموگرافی کامپیوتری هستند که به تشخیص و درمان بیماری کمک شایانی می نماید.
معماران و طراحان صنعتی از برنامه های طراحی کامپیوتری استفاده می کنند تا بتوانند طرح های و ایده های گرافیکی خود را به تصویر بکشند.طراحان گرافیک نیر تصاویر دیجیتالی را روی کامپیوتر ایجاد می کنند و در سراسر وب و شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.
گرافیک کامپیوتری نوع از ارتباط بصری می باشد ، بنابراین پاسخ فرد به آنها بسیار متفاوت تراز پاسخ فرد به ارتباط متنی یا شنوایی است.گاهی اوقات مردم از نمادهای فرهنگی، مذهبی یا جهانی استفاده می کنند تا به آنها کمک کنند تا یک برند و شخصیتی را به نمایش بگذارند.
علوم پیشرو در توسعه گرافیک کامپیوتری امروزی، پیشرفت های مهندسی برق، الکترونیک و تلویزیون بودند که در نیمه اول قرن بیستم صورت گرفتند. نمایشگرها از سال 1895 که برادران لومیر از مت برای ساخت جلوه های ویژه در اولین فیلم ها استفاده کردند توانستند هنر را به تصویر کشند، اما چنین نمایشگرهایی محدود بوده و قابلیت تعامل نداشتند. با اختراع نخستین لامپ اشعه کاتدی با عنوان لامپ براون در سال 1897 نمایشگرهای اسیلوسکوپ و پنل های کنترل نظامی ساخته شدند که اولین نمایشگرهای دو بعدی الکترونیکی با قابلیت برنامه ریزی و پاسخ دهی به ورودی از سمت کاربر بودند. با این وجود تا دهه 1950 گرافیک کامپیوتری، یک رشته تقریباً ناشناخته بود و در دوران پس از جنگ جهانی دوم، این رشته با انجام تحقیقات دانشگاهی و آزمایشگاهی بر روی کامپیوتر های پیشرفته و با توسعه فن آوریهایی همچون رادار، هواپیماهای پیشرفته، و پرتاب موشک در زمان جنگ توسط ارتش ایالات متحده، به شکل یک رشته تحصیلی ظاهر شد. برای پردازش اطلاعات با ارزش چنین پروژه هایی نیاز به نمایشگر های جدید بود که این امر منجر به توسعه گرافیک کامپیوتری شد.
پروژه های ابتدایی همچون Whirlwind و SAGE Projects لامپ اشعه کاتدی را به عنوان یک نمایشگر با رابط کاربری موفق، و قلم نوری را به عنوان یک ابزار ورودی معرفی کردند. Douglas T.Ros وابسته به سیستم Whirlwind Sage یک آزمایش شخصی انجام داد که در آن، حرکت انگشتش توسط برنامه کوچکی که نوشته بود ضبط شده و به شکل بردار بر روی صفحه نمایش نشان داده میشد. در سال 1958یکی از اولین بازیهای کامپیوتری تعاملی با گرافیک تشخیصی و تعاملی برای یک اسیلوسکوپ توسط William Higinbotham برای سرگرم کردن بازدیدکنندگان از آزمایشگاه ملی Brookhaven ساخته شد که یک بازی تنیس را شبیه سازی می کرد. در سال 1959 Douglas T . Ross که در دانشگاه MIT بر روی تبدیل عبارات ریاضی به بردارهای تولید شده توسط کامپیوتر تحقیق می کرد توانست شخصیت کارتون والت دیزنی را بر روی صفحه نمایش خلق کند.
طراحی پوستر و صفحه آرایی اساسی ترین بخش از طراحی پوستر تبلیغاتی می باشد. علاوه بر مکانی که پوستر در آنجا نصب می گردد، رعایت اصول طراحی پوستر و به تصویر کشیدن ایده هایی خلاقانه نقش کلیدی در جذب مخاطبان ایفا می کند. اولین فاکتوری که بسیار قابل توجه است در نظر گرفتن جمعی از مخاطبینی است که می توانند مشتریان ما باشند.
در طراحی پوستر تبلیغاتی می بایست از گزاف گویی پرهیز کرد و به گونه ای صریح و شفاف و خلاصه مطلب را ادا کرد، زیرا که شخص عابر فرصتی برای تحلیل کردن ، هضم پیچیدگی و خواندن مطلب طولانی ندارد. از اصول و رعایت استاندارد های طراحی می توان به ابعاد و تناسبی که در سایز چاپ پوستر و نوشته ها و تصاویری که بر روی پوستر چاپ می شوند ، اشاره کرد.
سایز نوشتار در طراحی با توجه به فاصله ای که از نگاه عابران دارد، می بایست روان و خوانا باشند. ابعاد تصاویر و عکس هایی که در طراحی در نظر گرفته می شود، باید قابل تشخیص و واضح باشند. کیفیت عکس و تصاویر و ترکیب رنگ های استفاده شده در طراحی پوستر و چاپ آن، میتواند تاثیر بسزایی بر جلب توجه مخاطبان بگذارد.
یکی از عوامل مهم در طراحی توجه به مکان نصب پوستر است، از این جهت که اگر عابر فقط در کمتر از چند ثانیه می تواند پوستر را تماشا کند، الزاما باید جمله کوتاه و تاثیر گذار به همراه تصویری جذاب متناسب با کالا یا خدمات خود در طراحی خلق کنید که در کسری از زمان حس درک و آشنایی و تمایل به امتحان کردن آن را در بیننده ایجاد کند. محتوای نوشتاری بنیادی ترین تاثیر را بر ذهن مخاطب می گذارد.
جملات و محتوای نوشتاری در طراحی پوستر تبلیغاتی بیشتر از طراحی پوستر صنعتی و علمی اهمیت دارد. پوستر های علمی معمولا در نمایشگاه ها برپا می شود و مخاطبان با مکث بیشتری می توانند به مطالعه آن بپردازند. از این رو بهتر است توضیحاتی دقیق وکامل ولی مفید و مختصر ارائه گردد که مخاطب بتواند با محصول یا خدمات شما بهتر آشنا شود.
از جمله مواردی که می بایست در طراحی توجه ویژه ای به آن نمود، تکراری نبودن ترکیب و توازن رنگ ها و نوشته ها می باشد، زیرا که نگاه مخاطبان از روی طرح های تکراری بدون دقت کردن به محتوای آن عبور خواهند کرد. پس متفاوت بودن طرح پوستر شما و چشمگیر بودن آن می تواند پوستر تبلیغاتی شما را در میان پوسترهای دیگر زبانزد کند.
سریع الانتقال بودن در پیام مورد نظرتان به مشتری یکی از عوامل مهم دیگر در طراحی می باشد. در پوستر تبلیغاتی و صنعتی کیفیت تصویری که قرار می دهید و چگونگی خود عکس نقش مهمی در درک مخاطب از محصول شما دارد. کیفیت چاپ پوسترشما در چاپ افست بسیار بهتر از روش دیجیتال می باشد.
جنس کاغذی که به طور متداول در طراحی پوستر مورد استفاده قرار می گیرد، کاغذ گلاسه 150 گرم می باشد. به طور معمول چاپ پوستر در ابعاد 50*70 انجام می گیرد. پوستر ها به طور معمول بر روی استرابورد و یا دیوار نصب می گردد. طراحی به حالت مینیمالیستی ، فرم می گیرد و باید دقت کرد تمامی موارد مهم با حجمی کم در آن بیان می گردند. نهایی ترین موردی که در اصول طراحی پوستر می بایست مورد توجه قرار گیرد، این می باشد که محتوای تولید شده از نوشتار تا تصاویر با فرهنگ ها و موازین اسلامی همخوانی داشته باشد و ضد و نقیضی با آن نداشته باشد.